Bram is leidinggevend geriatrisch verpleegkundige

bram portraitToen ik in het middelbaar reeds verschillende richtingen had doorlopen, kwam ik in het 4e middelbaar terecht in Sociaal-Technische wetenschappen. Daar kreeg ik de mogelijkheid om stage te lopen in verschillende instellingen: Een kinderdagverblijf, kleuterklas, PAAZ, ziekenhuis, woonzorgcentrum… De vonk sloeg al snel over bij het helpen van en zorgen voor ouderen. Op mijn 18e mocht ik een keuze maken. Ik mocht verder studeren. Op dat moment was het allemaal sport wat de klok sloeg en dacht de juiste keuze te maken. Ik koos ervoor om kinesitherapie te studeren. Na enkele maanden bleek ik nog niet zo klaar voor de universiteit. Ik volgde uiteindelijk toch mijn hart en koos voor verpleegkunde. De vonk die ik al gevoeld had in het middelbaar sloeg nog meer over doorheen mijn stages. Het was duidelijk: ik zou voor en met ouderen werken in de toekomst. Op het einde van mijn 3e jaar algemene verpleegkunde kwam ik erachter dat er zo iets bestond als “geriatrisch verpleegkundige”. Toen studeerde ik nog een jaar verder om me nog meer te specialiseren.

Blijven studeren en groeikansen

Na 4 jaar studeren was ik nog niet voldaan en wou ik nog meer te weten komen over het ouder worden als wetenschap. Daarvoor trok ik voor 3 jaar onze hoofdstad in. Tijdens mijn studie aan de VUB werkte ik als geriatrisch verpleegkundige op de dienst geriatrie van het UZ Brussel. Daar leerde ik stap voor stap ook de echte wereld van Geriatrie kennen. Studeren en werken lag me wel en na 3 jaar studeerde ik officieel af als “Master in zorg, management en beleid in de Gerontologie”. Een ganse boterham, maar dat hadden we wel verdiend na 3 jaar werken en studeren. Met mijn masterdiploma in de hand bekeek ik alle vacatures voor leidinggeven in de ouderenzorg. Uiteindelijk keerde ik terug naar de roots en kon ik starten als hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis in West-Vlaanderen. Daar leerde ik, onder goede begeleiding, de kunst van het leidinggeven. Een ganse opgave, want de praktijk leer je niet in een bachelor- of masteropleiding. Het was met vallen en opstaan en veel steun van teamleden en direct leidinggevenden dat ik stilaan meer geïnteresseerd geraakte in leiderschap binnen de zorgsector. Ik koos in 2016 opnieuw voor een nieuwe uitdaging. Ik werd leidinggevende voor het zorgprogramma voor de Geriatrische patiënt bij mijn huidige werkgever. Deze job biedt me op heden veel uitdagingen aan om iets te betekenen binnen de zorg voor ouderen in een ziekenhuis. In deze functie kan ik kennelijk doen waarvoor ik gestudeerd heb. Ik kan mijn leidinggevende skills verder ontwikkelen en inzetten binnen de teams waar ik verantwoordelijk voor ben, maar belangrijker is dat ik een ambassadeur kan zijn voor de ouderenzorg. En dit zowel intern als extern.

Het parcours die ik de afgelopen jaren heb afgelegd is niet vanzelfsprekend, daar ben ik me bewust van. Met deze getuigenis wil ik vooral aantonen dat we binnen het beroep verpleegkunde zeker en vast kansen krijgen om door te groeien. In enkele jaren tijd heb ik vooral een verticale groei gekend, maar op heden probeer ik in te zetten op horizontale groei. Hiermee bedoel ik dat het opdoen van kennis in je huidige job een grotere meerwaarde kan betekenen dan steeds te promoveren binnen een organisatie. Een verpleegkundige kan zich specialiseren in diabetes, wondzorg, pijn, valpreventie, fixatie etc. en veel betekenen voor de organisatie.

Het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt op het einde van de dag. Mijn motto is: ik wil graag iets betekenen voor de mensen binnen de doelgroep (ouderen), waarmee ik werk (teamleden en collega’s) en voor wie ik werk (werkgever). Dit hou ik tijdens mijn dagelijks werk voor ogen en hoop zo mijn steentje bij te dragen aan kwaliteitsvolle zorg voor ouderen. Vandaag, morgen en overmorgen!

Kijk voor opleidingen op de onderwijskiezer.

Kijk voor vacatures op de jobpagina van VDAB .

fotos van zorgverleners

Wil je eens ontdekken hoe het er op de werkvloer aan toe gaat?
​Neem deel aan een uniek inleefmoment.

Hoe werkt dat?